Sitat:
Det å fø menneskene på jorden, og sikre leveområder for all verdens livsformer, er langt viktigere enn å kunne fylle tanken – med mat.
Les hele innlegget her (betalingsmur). Eller her:
Nei til regnskog
og mat på tanken
Regjeringens
opptrappingsplan for biodrivstoff har som Fædrelandsvennen og andre
Schibsted-aviser har avdekket blitt vedtatt på en lite gjennomtenkt måte. Vi vet
nå at økende bruk av biodrivstoff det siste året domineres av miljøskadelige
varianter. Resultatet er at vi i dag bruker en stor mengde biodrivstoff som
faktisk kan være verre enn fossilt brensel. Det lover ikke godt med tanke på
regjeringens og støttepartiene Venstre og KrFs opptrappingsplan.
Det
vanligste biodrivstoffet som er i bruk i stort omfang i dag er basert på
matplanter, som raps og palmeolje. Det er høyt problematisk, av flere grunner.
Én av disse er at bruk av matplanter til biodrivstoff ofte vil føre til at nye
arealer tas i bruk til matproduksjon andre steder i verden. Slike
arealendringer har ofte negativ klimaeffekt, fordi viltvoksende vegetasjon eller
myrer som binder mye karbon ryddes for å dyrke mat.
Matjorden
trenger vi til matproduksjon. Så mye god matjord har vi ikke på denne planeten,
at vi kan bruke deler av den til drivstoffproduksjon. Innen midten av århundret
skal vi bli enda et par milliarder mennesker. Biodrivstoff basert på matplanter
går ikke bare ut over verdens matbehov, men også verdens gjenværende
villmarksområder, med alle de ville dyrene og plantene som lever der. Det å fø
menneskene på Jorden, og sikre leveområder for all verdens livsformer, er langt viktigere enn å kunne fylle
tanken – med mat.
Palmeolje bør
unngås helt. De siste årene har iherdig arbeid fra ulike organisasjoner bidratt
til rundt 70 prosent reduksjon i palmeoljebruken i Norge. At man deretter
velger å tillate å bruke palmeolje i biodrivstoff, innebærer i praksis å frata
forbrukerne muligheten til å velge bort miljøskadelig palmeolje.
Bærekraftig biodrivstoff må være av en slik art at det verken
legger beslag på matjord eller fortrenger regnskog eller andre
villmarksområder. Det tar tid å bygge opp en betydelig og samtidig forsvarlig
produksjon, og det er usikkert hvor mye drivstoff av denne typen vi kommer til
å trenge, blant annet i lys av den sterke økningen i antall elbiler. Et annet
spørsmål er om å øke avvirkningen for å produsere biodrivstoff er bedre for
klimaet enn å la skogen vokse for å binde karbon. Overgangen til et bærekraftig
transportsystem må planlegges godt, det bør ikke baseres på hastevedtak som
springer ut av forhandlinger i sene nattetimer.
Morten
Tønnessen
2.
stortingskandidat for Vest-Agder MDG
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar