5. juli hadde jeg dette innlegget på trykk i Rogalands Avis.
Transportpolitikk på
skinner med MDG
Vi i Miljøpartiet De Grønne har nylig lagt fram vår
alternative versjon av «Nasjonal transportplan», for perioden 2018–2029. Her
gjør vi noen tydelige prioriteringer, som ikke minst handler om å legge til
rette for en overgang fra vei til bane.
Hele 41 prosent av midlene i vår grønne NTP er til
veiformål. Denne pengepotten vil vi imidlertid ikke bruke på dyre,
kapasitetsøkende veier inn til storbyene. Slike veiprosjekter vil vi
skrinlegge. Derimot vil vi bruke store summer på vedlikehold av det
eksisterende veinettet, rassikring og trafikksikkerhet. I tillegg vil vi trappe
opp satsningen på gang- og sykkelveier, og bygge ut et solid nettverk i hele
landet med ladepunkter for elbiler.
Samtidig som MDG ønsker å kutte midler til veiformål med 155
milliarder kroner i NTP-perioden, vil vi øke pengebruken til jernbaneformål med
128 milliarder kroner. Dette vil innebære å bruke i alt 447 milliarder på
jernbanen i perioden 2018–2029, noe som utgjør 48 prosent av midlene.
Togsatsningen til MDG i vår transportplan vil innebære en
fullfinansiering av to jernbaneprosjekter som er viktige for Rogaland. For det
første vil vi få på plass dobbeltspor mellom Sandnes og Nærbø. Mens det i
regjeringens transportplan kun er satt av 150 millioner kroner til arbeid med
dette, setter MDG av i overkant av 8 milliarder kroner. Det er nok til å få
dobbeltspor på plass i løpet av perioden 2018–2029.
Også fullfinansiering av Grenlandsbanen, den såkalte
genistreken, ligger inne i MDGs NTP. Bygging av genistreken vil koste
anslagsvis 26 milliarder kroner. Dette innebærer at MDG vil bygge ut
Grenlandsbanen i løpet av 12-årsperioden 2018–2029. Til sammenligning vil
regjeringen med støttepartiene V og KrF kun bruke 1,5 milliarder på å
igangsette arbeidet i samme periode, og først fullføre utbyggingen rundt 2035.
Bygging av genistreken er avgjørende for å få ned reisetiden
med tog mellom Stavanger og Oslo ned til under seks timer. Dersom Miljøpartiet
De Grønnes transportplan blir gjennomført, vil reisetiden komme ned i 5 timer
og 50 minutter. Dette vil gjøre toget til et bedre alternativ til andre
transportmidler på strekningen, inkludert fly.
Vår alternative, grønne NTP viser at MDG mener alvor når vi
snakker om å satse på toget. Samtidig vil vår transportpolitikk resultere i
bedre framkommelighet på veinettet som en følge av bedre vedlikehold, ulike
trafikkreduserende tiltak og overgang til kollektivtransport.
Morten Tønnessen
Leder av Rogaland MDG
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar