[Publisert i Kors:vei 2/2013]
Hva er lek, og hva har det med sivilisasjonens opprinnelse å
gjøre? Jo nå skal du høre. Historien begynner med en katt ved navn Muki. Muki
bor i Tartu, Estland, og liker som mange katter å leke med maten, i hvert fall
når det er mus som står på menyen. For Muki var leken storartet – men for musen
var det ingen lek. Musen lekte ikke, for ham eller henne (hva vet jeg) var det
blodig alvor, et drama på liv og død. Grusomhetslek, kaller jeg sånt – det er
det som finner sted når én leker på en annens bekostning.
Men det var dette med sivilisasjonens opprinnelse. Etologen
Marc Bekoff er meget glad i dyr og framhever gjerne det samfunnsbyggende med
lek. Den som er med på leken må nemlig stole på de andre lekende – det handler
om tillit. Tillit til at alle holder seg til spillets regler. Ta for eksempel
lekeslåssing, som forekommer blant både mennesker og dyr: Der handler det om å
ha tillit til at man ikke skader andre bare fordi man kan. Under lekeslåssing
er det helt avgjørende at den som er stor og sterk bedriver det som på
forskerspråk kalles selv-handikapping
– og altså holder seg tilbake – for at leken skal være moro for alle parter.
Lek handler med andre ord om et nøye tilstrebet likeverd.
Men si det til Muki, du, midt i kampens for henne
lattermilde hete. Jeg har sett henne leke seg med å torturere en forkommen
liten mus, og jeg har sett henne leke med en tøymus ved først å kaste
sistnevnte veggemellom. Men det er ikke så moro, i lengden, med en tøymus som
ikke vil noen steder på egen hånd. Så
Muki gikk lei. Den levende musen derimot gikk hun ikke fort lei av, der bidro
Mukis selv-handikapping bare til å forlenge seigpiningen, og altså leken.
Det er vel bare katter som er så yndige vesener at de kan
komme unna med å være så borti natta grusomme folk. Men men: Det var Muki som
fikk meg til å forstå at om leken er tillitens og spillereglenes og likeverdets
og altså sivilisasjonens opphav, så er den også opphav til en hel rekke
usmakelige fenomener – tortur og annet grums som vi finner i sivilisasjonens
skyggedaler.
Det gjelder å ha en lekepartner – å more andre, ikke bare
seg selv.
Morten Tønnessen er
førsteamanuensis i filosofi ved Universitetet i Stavanger. Han driver ellers bedriften
Spør Filosofen (www.sporfilosofen.no).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar