lørdag 15. januar 2011

Naturkatastrofen i Brasil: I "mitt" Brasil...

Jeg og kona forlot Rio de Janeiro onsdag kveld med fly. Hjemme i Norge leste vi at flom og gjørmeras har tatt livet av minst 99 bare i løpet av ett døgn. I dagens norske mediebeskrivelser er tapstallene oppe i over 400, og at rundt tusen personer er meldt savnet.

Naturkatastrofen skjedde i delstaten Rio de Janeiro (altså ikke i byen) nordøst for storbyen Rio. I Aftenposten idag meldes det om døde i tre byer:
- 34 døde i Petrópolis
- minst 146 døde i Teresópolis
- 155 døde i Novo Friburgo

Jeg har vært alle disse stedene - i Petrópolis så nylig som mandag kveld, da det alt hadde blitt meldt om 3 omkomne der. Dagen etter var jeg og kona på kino i Rio sentrum, som fra bussturen av ble rammet av kraftig styrtregn (umiddelbar flom i gatene...). I dagene før vi reiste var det oppslag i O Globo om rasutsatte områder i byen Rio de Janeiro samt Petrópolis (dvs. hus bygd på leirgrunn i skråninger). Slik bebyggelse finnes først og fremst i favelaer eller andre fattigstrøk.

Jeg har ikke hørt nyheter fra kommunen Magé, der vi eier et hus. Magé ligger like i dette området, litt nærmere Rio.

O Globo melder i skrivende stund om 555 omkomne i 5 kommuner, fordelt slik:
- Nova Friburgo 252
- Teresópolis 240
- Petrópolis 43
- Sumidouro (nordvest for Novo Friburgo) 18
- São José do Vale do Rio Preto (nordvest for Novo Friburgo) 10

Ingen kommentarer: