mandag 3. januar 2011

Lula-sitater

Lula ble avløst som Brasils president av Dilma Rousseff ved årsskiftet. Brasilianske medier som O Globo har de siste par ukene naturlig nok brukt mye plass både på å oppsummere ´a Era Lula´ (Lula-epoken) 2003-2010 og på å beskrive den nye regjeringen til Dilma (forøvrig en koalisasjonsregjering, som tilfellet alltid er i Brasil).

De følgende Lula-sitatene har jeg hentet - og oversatt - fra et spesialbilag fra O Globo som ble publisert 19. desember (dere kan merke dere at O Globo er systematisk kritiske til Lula, og stadig har vært på utkikk etter blamerende utsagn - sist, noen dager før avgangen, at Lula syntes det var ´gostoso´ (deilig) å kunne gå av som president mens USA, Japan og Europa - i motsetning til Brasil - er i krise).

"Jeg vil vite om folket står til knes i dritt, og jeg vil ta folket ut av den dritten de befinner seg i."

"Jeg har aldri gått på akkord med mine prinsipper. Jeg inngår avtaler... Om Jesus Kristus kom hit, og Judas ville stemme med hvem som helst, ville Jesus ha invitert ham til å danne en koalisjon."

"Krisen krysset ikke Atlanteren, takk Gud for det."

"Jeg trodde salt bare kom fra mat eller grillfester. At havet er salt på grunn av pissingen til folk på søndager ved stranda."

"Jeg har lyst til å gå inn i historien som den presidenten som lånte IMF noen reais. Synes dere ikke det er kult å låne penger til IMF?"
(NB: Brasil sto lenge i stor gjeld til IMF...)

"En dag våknet jeg urolig - så jeg ringte til Bush..."

"Jeg er som en deig. Jo mer de slår meg, jo mer vokser jeg."

"Det finnes ikke noe land som er bedre forberedt på å finne G-punktet enn Brasil."

"Hvilken krise? Gå heller og spør Bush."

"Krisen ble ikke stelt i stand av negre, indianere eller fattige. Denne krisen ble laget av hvite folk, med blå øyne, som før krisen visste alt og nå ikke vet noen ting."

Ingen kommentarer: