søndag 21. februar 2016

Kampen om å bli USAs neste president: Hvordan jeg traff - Nevada (DEM) og South Carolina (REP)

Igår tippet jeg på hvordan valgresultatet ville bli i nominasjonsvalgene som fant sted i USA i går. Her kommer fasiten.

Nevada (DEM):

Mitt tips: Sanders vinner med ca. 53% oppslutning mot 47% for Clinton. Dette bidrar til fortsatt fremgang for Sanders på meningsmålingene nasjonalt (1-3% innen en ukes tid) og for South Carolina (2-5% innen en ukes tid).

Fasiten:
1. Hillary Clinton 52,7%
2. Bernie Sanders 47,2 %
(margin 5,5%)

Her tok jeg altså feil om vinner, og Clinton vant omtrent med den marginen jeg tippet Sanders ville vinne med.

South Carolina (REP):

Mitt tips: 
1. Trump 31%
2. Rubio 26%
3. Cruz 19%
4. Bush 11%
5. Kasich 7%
6. Carson 6%

Fasiten:
1. Trump 32,5%
2. Rubio 22,5%
3. Cruz 22,3%
4. Bush 7,8%
5. Kasich 7,6%
6. Carson 7,2%

Her tippet jeg helt riktig på rekkefølgen (mens snittet av meningsmålinger hadde Kasich på 4. og Bush på 5.). Jeg traff ganske godt på Trumps oppslutning (1,5% forskjell), og på oppslutningen til Kasich (0,6%) og Carson (1,2%). Derimot bommet jeg endel på Rubio (3,5% lavere enn tippet), Cruz (3,3% mer enn tippet) og Bush (3,2% lavere enn tippet). Og seiersmarginen til Trump ble 10%, ikke 5% som jeg tippet.

Jeg bommet også på hvem som vile trekke seg. Bush gjorde det svakere enn jeg ventet, og har trukket seg. Carson har derimot sagt han stiller i Nevada, neste stat ut for republikanerne.

Se også tidligere poster om nominasjonskampen.

Ingen kommentarer: