søndag 14. februar 2016

Kampen om å bli USAs neste president: Hvordan jeg traff - New Hampshire

Her kommer fasiten for New Hampshire. Først demokratene:

Mitt tips: Sanders vinner med 15-20% margin, og dette fører til klar fremgang for Sanders på målingene for South Carolina (10-15%) og nasjonalt (minst 5%).

Fasit sålangt (see CNN): Sanders vant med 60% av stemmene, mot Clintons 38% - en margin på 22%. Sanders vant dermed med noe større margin enn jeg tippet, men i samme størrelsesorden. Utslag på meningsmålingene nasjonalt og South Carolina er det foreløpig for tidlig å si noe om (men se under, om Nevada).

Så republikanerne:

Mitt tips: Trump vinner med ca. 25% oppslutning, foran Kasich på ca. 15%, Rubio og Cruz på 12-15% og Bush på 10-12%. Det er usikkert om dette vil gi momentum av betydning til noen, utover et kortvarig oppsving for Kasich. Større betydning kan det få at Christie og Carson trekker seg (og at Carson signaliserer støtte til Trump - Christie muligens til Bush?).

Valgresultat (CNN):
1. Trump 35%
2. Kasich 16%
3. Cruz 12%
4. Bush 11%
5. Rubio 11%
6. Christie 7%
7. Fiorina 4%
8. Carson 2%

Jeg tippet Trump som vinner, men han fikk 10% større oppslutning enn jeg tippet (og motbeviste dermed at han ikke er i stand til å oversette gode meningsmålinger i gode valgresultat). Kasich kom som jeg ventet på andreplass, der traff jeg godt (1% bom). Cruz fikk 12% og dermed innenfor 12-15% som jeg tippet, Rubio kom like under med 11%. Bush traff jeg på, hans 11% er innenfor 10-12% som jeg tippet.

Jeg hadde også rett i at Christie ville trekke seg (men han har ikke gitt sin støtte til Bush eller noen andre). Carson derimot har ikke trukket seg (ennå) - men det har Fiorina. 

De få meningsmålingene gjennomført etter New Hampshire sålangt viser fremgang for Kasich (som jeg spådde) og dels Bush i South Carolina. Kasich får 9% (opp fra et par prosent) på to ferske målinger, Bush 11-13% (opp fra ca. 10%). Men Trump scorer stabilt 35-36% og Cruz 16-20%, foran Rubio på 13-15%. Carson er i fritt fall, han var oppe i 23% på det høyeste i fjor høst, og har nå etter New Hampshire falt fra 9% til 6% i snitt, med kun 5% på de ferskeste målingene. 

På demokratisk side har det ikke kommet noen ny måling fra South Carolina. Men en måling for Nevada viser dødt løp mellom Clinton og Sanders (45-45%), mens Clinton på den forrige målingen, før jul, ledet soleklart (50-27%).

Se også:

Ingen kommentarer: