lørdag 13. august 2011

Til Lars Petter Granli: Kildekritikk, gutt!

20 år gamle Lars Petter Granli fra Halden har en mye lest blogg, Granlis. Det var han som postet bloggposten med støtte til Anders Behring Breiviks holdninger til innvandring som fikk flere annonsører til å trekke seg fra blogg.no. Granli presenteres nå under fullt navn i NRK, i oppslaget Føler seg kneblet etter Breivik-utspill (merk at Granli mener det ikke er grunnlag for den tittelen). Utdrag:

Så du mener at muslimene vil ta over store deler av verden?

Granli: Jeg velger å tro det, ja. Det ser man blant annet på fødselsraten, så denne utviklingen skjer av seg selv.

Hvor får du faktakunnskapene om dette fra?

Granli: De finnes på nettet, blant annet på Youtube. Jeg mener ikke å såre noen med meningene mine, men det er viktig for meg at folk får opp øynene og ser hvor samfunnet er på vei.

På Twitter sendte mitt alter ego Sporfilosofen denne tweeten:
Hei Lars Petter, i int viser du til YouTube som kilde ifm muslimenes økende ant. i Europa. Les BBC sin faktasjekk bbc.in/rfOGUP
Kildekritikk, gutt! Jeg har studert demografi (studiet av befolkningens utvikling og sammensetning), og kan fortelle deg at svært mange av de påstandene som sirkulerer på YouTube og andre steder på nett er feilaktige, misforståtte og/eller rent oppsponn. Igjen, se BBSs gjennomgang av den mest kjente YouTube-videoen for en faktasjekk som viser at kildene dine høyst sannsynlig er NADA å bygge på. Om du er interessert i å gå dypere inn i denne problematikken, anbefaler jeg et studium i demografi på UiO.

PS Lars Petter: Jeg vil IKKE se deg naken.

Ingen kommentarer: