søndag 23. august 2009

Mindre besøk for politiske blogger (Norges største politiske blogger III)

"Fram mot valget forventes en enda høyere trafikk på politiske blogger", meldte Nettavisen i juni (De 100 største bloggene). På meningsmålingene viser de siste resultatene at Høyre går frem, Frp tilbake (se også her). Men hvordan forholder det seg med de politiske bloggene? Akkurat nå er det selvsagt slik at mediedekningen av politikk topper seg, noe som er naturlig nok med vårt politiske system, som beveger seg gjennom regelmessige valg-spasmer. Siste ukes tall viser imidlertid at flere store politiske blogger har mindre besøk i dag enn i fellesferien. Nettavisen rangerte forøvrig Jan Simonsens blogg som landets 24. største blogg og Rævolusjonært roteloft som nr. 40.

Størst nedgang har "Jan Simonsens blogg", "Sosialdemokraten.no", "Vox populi", "Christer's blogg" og "Blått og godt". Mens alle disse fem taper mer enn tusen besøkende, er det bare én blogg - Liberaleren.no - som går frem med mer enn tusen besøkende (Liberaleren går opp fra 8. til 3. plass).

Lista er komponert fra info fra
Bloggurat, og gjelder antall unike (forskjellige) besøkende siste 7 dager. Se ellers mine tidligere blogginnlegg Norges største politiske blogger (13. juli) og Småpartiene og bloggosfæren - Norges største politiske blogger II (28. juli). Sammenligningene i dagens liste refererer til perioden 6-13. juli, som gjengitt i "Norges største politiske blogger".

Som nevnt tidligere er endel rimelig kjente politiske blogger ikke koblet opp til Bloggurat. Det gjelder ikke minst blogger på
VG samt partiledernes og andres politiske blogger hos TV2.

Jeg har uansett innhentet ferske tall for alle de bloggene som var nevnt i mitt siste, lignende blogginnlegg, dvs. besøkstall fra de siste 7 dagene. I tillegg til en Topp 10-liste over norske politiske blogger opererer jeg med en Topp 3-liste over Hummer og kanari (halvpolitiske blogger - se ellers bl.a. mitt innlegg om Jan Simonsen som blogger, samt om skjeiv virkelighetsfremstilling her).

Hummer og kanari-lista:
1 (1).
Norske forhold 8,708 besøkende (-4.222)
2 (3).
Revolusjonært roteloft (Ida Jackson) 2,580 besøkende (+421)
3.
unfiltered perception (Gunner Roland Tjomlid) 1,232 besøkende (-18)

Den halvnazistiske I mitt Norge - som i likhet med Utopisk Realisme har base i Kristiansand - detter ut, med kun 192 besøkende (-2.815). Se ellers min kommentar til Revolusjonært rotelofts skepsis til å gi oljefondet i bistand her. unfiltered perception er flyttet over fra selveste Lista.

Så til selveste Lista:

1 (1).
Jan Simonsens blogg 7,464 besøkende (-3,516)
2 (2).
Are Slettan (politisk kommentator, N24) 6,079 besøkende (-96)
3 (8).
Liberaleren (red. Per Aage Pleym Christensen) 4,836 besøkende (+2,500)
4 (3).
Sosialdemokraten.no (Bjørn Jarle Røberg-Larsen) 2,628 besøkende (-2,909)
5 (9).
Frp-koden 2,601 besøkende (+489)
6 (6).
Politisk ukorrekt 2,298 besøkende (-1,317)
7 (4).
Vox Populi ( Knut Johannessen) 1,378 besøkende (-4,147)
8 (-).
Onar Åms lillablogg 1280 besøkende (+739)
9 (-).
Konrads tankesmie 972 besøkende (+321)
10 (-)
Chaffeys blogg 843 besøkende (+537)

Christer's blogg (Christer Gulbrandsen) faller ut, med 678 besøkende (-4,139). Det samme gjør Blått og godt, med bare 92 besøkende (-2,996 - en tilbakegang på 97 %!).

Noen som mangler? Tips meg!

Utopisk Realisme hadde de siste 7 dagene 257 besøkende, de fleste i anledning bloggposten
Politisk empati (om Jo Benkows utspill fra Torgallmenningen).

Se ellers bloggen
Stortingsvalget 2009 - Politiske trender i sosiale medier bl.a. posten Politiske bloggnettverk: Linker høyre- og venstrebloggerne kun til meningsfeller?.

3 kommentarer:

Paul Chaffey sa...

Hei Morten, så faktisk via nevnte Bloggurat at du lenket til meg. Da kan jeg jo kommentere litt det du skriver også:

Jeg tror det er vanskelig å måle generelle trender for annet enn de aller største bloggene. For egen del ser jeg at trafikktallene etter sommeren generelt har gått opp en del (jeg skriver vel typisk for folk som er mindre på nett i ferien, dessuten skrev jeg ikke noe særlig om politikk eller samfunn da).

Men det er såpass små tall og hvis man bare skriver ca et innlegg om dagen så kan et enkelt innlegg forandre hele listen. Et enkelt innlegg som spres på Twitter og linker til VG eller Dagladet via Twingly (noe jeg er mye mindre flink til å utnytte enn f.eks hr Simonsen) kan raskt få mange hundre lesere i løpet av en time.

brumlebass sa...

Sier meg enig med siste taler. Twingly er en enkel vei til høye lesertall.

Noen hever seg over å bruke seg av Twingly, men det er i overkant snobbete etter mitt syn: leserne derfra er jo ikke dårligere enn andre.

Av trafikken på frpkoden.blogspot.com siste måned er:


vg.no 18.02% (twingly)
valgprat.no 17.29%
google 12.39%
direkte 10.75%
dagbladet.no 6.03% (twingly)

"Reell popularitet" måles vel muligens bedre gjennom direktekall alene: de som aktivt oppsøker bloggen.

Men for all del: interessant jobb du her gjør.

Christer Gulbrandsen sa...

Jeg tror jeg havna på lista di i det første innlegget fordi jeg hadde ett enkelt innlegg som trakk over 10 ganger så mange besøkende som jeg normalt har - nemlig "Frp-ere - dumme eller onde?". Og det innlegget ble nok lest fordi det lå uforholdsmessig lenge på valgprat.no sin boks på aftenposten.no. Ellers kan jeg ikke forestille meg hvorfor jeg plutselig skulle ha over 5000 besøk på en uke på en moderat interessant SV-blogg :-)