torsdag 13. august 2009

Støtte til å gi kollektivkort i vrakpant

Sondre Båtstrand, en av de to talspersonene for Miljøpartiet De Grønne, og stortingskandidat i Hordaland, går videre med Utopisk Realismes forslag om å gi kollektivkort og sykkel i vrakpant - se dagens BA.

Utdrag:
– Vrakpant skal ikke bare stimulere til nyere bilpark, men også en mindre bilpark, sier Båtstrand, leder av Miljøpartiet De Grønne.

I valgkampen har samferdselsminister Liv Signe Navarsete lovet å gi opptil 40 000 kr i vrakpant til de som kjøper ny nullutslippsbil. Frp vil også heve vrakpanten. Båtstrand er ikke imponert.

– Navarsetes forslag tar ikke hensyn til dem som ikke vil ha ny bil. Det er viktig å redusere antallet biler på norske veier, og derfor må vi belønne dem som avstår fra egen bil. De bør kunne vrake bilen og få både kollektivkort og sykkel i pant, sier Båtstrand.

Se ellers mine to bloggposter Kollektivkort i vrakpant! og Forskning: Vrakpant kan øke CO2-utslipp.

4 kommentarer:

Konrad sa...

Godt forslag. Å knytte forhøyet vrakpant til kjøp av ny bil er jo en gavepakke til Møller og Bertel O. Steen. Jeg ser ingen grunn til at staten skal sponse styrtrike bilforhandlere.

Vrakpanten må være uten betingelser, men det er en god ide å gi månedskort eller årskort i tillegg. Kanskje det kan være nok til at en del lar være å kjøpe/bruke bil.

Anonym sa...

Dårlig, og litt sånn klovnaktig forslag. Gi heller samme vrakpant som til de som kjøper miljøvennlige bilder - 40 000. Med en klausul på å ikke kjøpe bil på et år.

Morten Tønnessen sa...

Hvorfor dårlig?

Hvorfor klovnaktig?

Et meget konkret og velutformet forslag, spør du meg (høy vrakpant til en hvilken som helst utbytting av bil er jo ikke noe insentiv til å gå fra bil til andre transportmidler - bare produksjonen av en "miljøvennlig" bil står jo typisk for halve utslippet i et livsløpsperspektiv, så rask utskiftning er ikke nødvendigvis miljøvennlig).

Anonym sa...

Klovnaktig fordi det er et litt sånt morsomt utspill om en veldig liten sak, og helt uten hjemler i program. Man slenger på litt sånn krydder på toppen, man får plass i en avis med en sak som egentlig bare er kuriositet i valgkampen.

Jeg stemmer ikke på et parti fordi de kommer med slike saker, jeg stemmer på en gjennomført politikk, slike saker får i alle fall meg til å tenke at partiet som står bak er useriøst. (Nå fikk jeg litt deja vu til en lignende uenighet vi hadde for 4 år siden - hva var det - mennesker som lå nede på en t-banetunell?)

Dårlig fordi de fleste voksne og barn i Norge allerede har sykkel - hvorfor skal de da ha en til? Mange er merkebevisste, hvilken sykkel skal de få? Skal det være gavekort på sykkel til bruk i nærmeste sportsbutikk, skal det være en bestemt modell, hva om den ikke faller i smak?

Om jeg har en bil og vraker den og får alt dette, så kan mannen min kjøpe en ny.

Det å kvitte seg med bil er uansett et økonomisk insentiv fordi det er mye penger i det å ha bil. Så får vi heller jobbe for å få ned kollektivprisene på et langt, nivå, og med flere avganger slik at det i seg selv er mer fristende, både for de med og uten bil.